محتوای با کیفیت و نوشتن یک محتوای غنی، یکی از عناصر کلیدی استراتژی سئو است. شاید در گذشته ای نه چندان دور، میتوانستید اسپم وار صفحه وب را از کلمات کلیدی پر کنید، ولی در این زمان، دیگر این کار ارزشی ندارد و شما قطعا برای جذب کاربر و جلب توجه موتور جستجو، به یک محتوای با کیفیت نیاز دارید.
در اینجا دو سوال کلیدی پیش می آید:
- چه زمانی محتوای شما با کیفیت بالا در نظر گرفته می شود؟
- و آیا کیفیت بالا برای کاربران شما به همان معنای کیفیت بالا برای گوگل است؟
در این مقاله، در مورد محتوای باکیفیت بحث خواهیم کرد. با اینکه این مبحث نیاز به برخی از مهارت های نوشتاری خلاق دارد ولی نگران نباشید، با تمرکز بر نکات کلیدی، می توانید محتوای با کیفیتی با رتبه بالا ایجاد کنید.
چرا محتوای با کیفیت مهم است؟
شما باید محتوای خوبی برای کاربران خود بسازید. اگر وب سایت شما مملو از محتوای بد باشد، بعید به نظر می رسد که افراد برای مدت طولانی در صفحه وبسایت شما بمانند. مدت بازدید کم هر کاربر، یعنی نرخ پرش بالا (bounce rate) و نرخ پرش بالا یعنی صفحه بی ارزش از نظر گوگل .محتوای بی کیفیت برای سئو مضر است.
گوگل همیشه هوشمندتر می شود. اخیراً، گوگل در خبری اعلام کرده که راهی برای تشخیص محتوای کم کیفیت پیدا کرده اند.
با « بهروزرسانی محتوای مفید » یا به انگلیسی: Helpful Content , گوگل میخواهد شروع به اندازهگیری تعداد صفحات با کیفیت پایین در سایت شما کند. اگر کیفیت کلی یک وبسایت به اندازه کافی خوب نباشد، همه صفحات شما ممکن است رتبه پایین تری داشته باشند و این یعنی فاجعه برای یک وبسایت.
(پ.ن : از اوایل سال 2024 میلادی، بسیاری از وبسایت ها در دنیا، ناگهان با افت شدید ورودی روزانه از گوگل و ترافیک خود مواجه شدند. دلیل اصلی این افت در سال 2024، همین آپدیت محتوای مفید است. اگر شما هم امسال افت شدید ترافیک ورودی دارید، حتما مقالات بعدی درباره آپدیت جدید گوگل را در گیکس پرس دنبال کنید)
بنابراین باید بیش از هر زمان دیگری بر روی تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنید.
محتوای با کیفیت چیست؟
دانستن اینکه چگونه محتوای خوب بنویسید مستلزم این است که اصلا معنای دقیق محتوای خوب را بدانیم. اما چه کسی تعیین میکند که چه محتوایی خوب است؟ پاسخ واضح است: کاربران وبسایت شما!
ولی خبر بد اینست که هر کاربر متفاوت است و هدف جستجوی متفاوتی دارد. پس رسیدیم به این نقطه که معنای دقیقی برای کیفیت نداریم. ولی نگران نباشید، چند گام مشخص وجود دارد که میتوانید انجام دهید تا مطمئن شوید که در نهایت محتوایی خوانا و جذاب خواهید داشت. به عبارت دیگر: محتوایی که واجد شرایط است تا توسط کاربران و موتورهای جستجو، محتوای با کیفیت بالا در نظر گرفته شود.
چگونه محتوای با کیفیت بنویسیم؟
در این قسمت، ابتدا تیر وار به شما میگوییم که ” چگونه محتوای با کیفیت تولید کنیم؟ ” و سپس به شرح هر مورد می پردازیم.
تولید محتوای غنی و باکیفیت، 5 نکته اساسی دارد که این 5 نکته موارد زیر است:
- برای مخاطب خود بنویسید نه برای خودتان.
- محتوای خود را خوانا و جذاب کنید.
- در مورد هدف جستجو و هدف خود فکر کنید.
- قابل اعتماد باشید.
- محتوای خود را به روز نگه دارید.
1) برای مخاطب خود بنویسید
اگر یک سایت تجارت الکترونیک دارید، میخواهید خوانندگان درباره محصولات یا خدماتی که ارائه میدهید بدانند. اگر وبلاگ نویس هستید، می خواهید خوانندگان با شما و موضوعات مورد علاقه شما آشنا شوند. با این حال، در نظر گرفتن آنچه که کاربران شما واقعاً می خواهند در مورد آن بخوانند نیز مهم است. آنها چه منافعی دارند؟ چه رویدادها یا اخباری را دنبال می کنند که بتوانید به کسب و کار خود ربط دهید؟ و آنها سعی دارند چه مشکلاتی را برطرف کنند که آنها را به سایت شما رسانده است؟ “حلال مشکلات کاربر باشید”
تحقیقات کلمات کلیدی ابزار خوبی برای فهمیدن مشکلات کاربران شماست، همچنین به رتبه بندی شما کمک می کند، زیرا بازدیدکنندگان بیشتر و نرخ پرش کمتر به گوگل می گویند که صفحه شما نتیجه خوبی برای نمایش در نتایج جستجوی آنهاست.
2) محتوای خوانا بنویسید
اگر می خواهید پیام خود را منتقل کنید باید بر روی فن بیان کار کنید، باید جملات و کلمات مورد استفاده واضح و مفهوم باشند. گوگل ترانسلیتی کار نکنید.
مطالعه بیشتر : چرا خوانایی پاراگراف مهم است؟
به ساختار متن و کلماتی که استفاده می کنید فکر کنید. متن بیش از حد، بدون هیچ تیتر و جداکننده و عکسی، در نگاه اول و طی یک ثانیه کاربر شمارا خسته و نا امید می کند! خوانندگان خود را هوا نکنید!
کلمات دشوار را محدود کنید، مراقب طولانی بودن جملات خود باشید . هر دو می توانند درک مطالب شما را سخت تر کنند و باعث خستگی کاربر میشوند.
3) هدف جستجوی (search intent) بسیار مهم است
بیایید با اصول اولیه شروع کنیم. هدف جستجو به چه معناست؟ هدف جستجو دلیلی است که کسی جستجوی خاصی را انجام می دهد. این اصطلاحی است که برای توصیف هدف آنها استفاده می شود. در پست های قبل، مقاله کاملی درباره هدف جستجوی کاربر نوشتیم که شما را با این مفهوم آشنا می کند.
به عنوان مثال، آیا کاربر سؤالی دارند که باید به آنها پاسخ داده شود؟ یا می خواهند چیزی آنلاین بخرند؟ هدف جستجوی افراد در نحوه در نظر گرفتن کیفیت محتوای شما تفاوت ایجاد می کند. اگر در آن لحظه با نیاز آنها مطابقت داشته باشد، آنها مدت بیشتری در صفحه شما خواهند ماند. اما اگر به پاسخی برای یک سوال نیاز داشته باشند و صفحه ای که در آن قرار می گیرد فقط سعی کند محصولات را به آنها بفروشد، قبل از اینکه شما متوجه شوید از دست می روند.
آیا بازدیدکننده قصد معامله ای دارد (یعنی: می خواهد چیزی بخرد)؟ مطمئن شوید که آنها در صفحه درست قرار می گیرند. اگر شخصی عبارت «خرید گوشی ایکس » را جستجو کند، مطمئن باشید که نمیخواهد یک مقاله 1000 کلمه ای بخواند. میخواهد بخرد! با دستهبندی مناسب کاربران با اهداف متفاوت را به جای درست راهنمایی کنید.
4) قابل اعتماد باشید
هنگامی که افراد وارد صفحه شما می شوند، ایجاد اعتماد خیلی مهم است. به خصوص زمانی که هنوز با سایت شما آشنا نشده اند. شما باید به مخاطبان خود نشان دهید که قابل اعتماد هستید . چگونه؟ …
به روشی واضح و کاربر محور بنویسید.
سعی کنید از عکسهای استوک دوری کنید، زیرا عکسهای واقعی اعتماد بیشتری ایجاد میکنند.
گواهینامهها را به صفحات مناسب اضافه کنید .
SSL و HTTPS را راهاندازی کنید . این به کاربران شما و گوگل کمک می کند با خیال راحت سایت شما را مرور کنند.
اگر یک سایت تجارت الکترونیک دارید رویه های پرداخت و مرجوعی و پشتیبانی کاربر بیش از آنچه فکر میکنید برای کاربر مهم است. دل کاربر خود را قرص و محکم کنید.
اگر یک سایت محتوا محور دارید، از طراحی های سادیسمی دوری کنید! ” اینجا بخوانید: طراحی سادیسمی چیست؟“
5) محتوای بروز داشته باشید
یکی دیگر از عناصر کلیدی نوشتن محتوای با کیفیت، اطمینان از به روز بودن و مرتبط بودن آن است. این بدان معناست که شما باید هر از چند گاهی محتوای خود را آپدیت کنید تا مطمئن شوید که مردم قادر به یافتن اطلاعات مناسب هستند. اما چرا این مهم است؟ زیرا به کاربران شما نشان می دهد که از پیشرفت های اخیر مطلع هستید و همیشه می توانید اطلاعات دقیقی را در اختیار آنها قرار دهید.
به روز نگه داشتن وب سایت و پست های وبلاگ شما نیز برای سئو مهم است، زیرا این امر به گوگل نشان می دهد که سایت شما “زنده” و مرتبط است. بنابراین، مطمئن شوید که در زمانی برنامه ریزی کرده اید که محتوای خود را به طور منظم به روز کنید.
جمع بندی پایانی
اگرچه محتوای خوب ساختار یافته و خوانا ممکن است فوراً شما را به جایگاه برتر گوگل نرساند، اما قطعاً در دراز مدت تأثیر مثبتی بر سئوی شما خواهد داشت.
اطمینان حاصل کنید که برای خوانندگان خود بنویسید، محتوای خود را خوانا کنید، هدف جستجو را با اهداف خود مطابقت دهید، قابل اعتماد باشید، محتوای خود را به روز نگه دارید و روی ساختار سایت خود کار کنید. .رعایت این مسائل تاثیر مثبتی بر تعداد بازدیدکنندگان، کاهش نرخ پرش و افزایش رتبه و ارزش وبسایت شما خواهد داشت.
منبع : یواست سئو