سئوطراحی و توسعه

SXO چیست؟

آشنایی با Search Experience Optimization (SXO)

4.7/5 - (7 امتیاز)

SXO یک مخفف جدید دیگر در دنیای سئو و وبمسترینگ! حقیقتا برای بسیاری از کارشناسان، و توسعه دهندگان وبسایت و سئو، این کلمات جدید گاهی بیش از اندازه بوده و در دل همان مفاهیم قدیمی ولی با توضیحاتی بیشتر است.

شاید خیلی از شما، از جمله خودم! این مفاهیم را گاهی اضافه بدانید و از پیچیدگی بیش از حد و بدون هدف، چندان خوشنود نباشید… ولی ما هم برای اینکه به رسالت خود برای آشنایی شما در حیطه وب عمل کنیم، این مفاهیم جدید را برای شما توضیح خواهیم داد.

مبحث امروز: SXO ! اس ایکس او در واقع ترکیبی از سئو وبسایت همراه با تجربه کاربری می باشد. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

Search Experience Optimization

بهینه سازی تجربه جستجو (مخفف انگلیسی: SXO) (عبارت انگلیسی: Search Experience Optimization) مفهومی در زمینه سئو و UX است و در واقع سئو را با طراحی تجربه کاربر بهبود می بخشد .

یکی از اهداف اصلی سئو بهبود دید سایت شما در صفحات SERP است. با این حال، SXO یک قدم فراتر می رود تا اطمینان حاصل کند که بازدیدکنندگان تجربه مثبتی دارند که نیازهای آنها را برآورده می کند و به آنها کمک می کند به اهداف خود برسند.

SXO بیان می کند که رتبه بندی بالا در گوگل تنها اولین قدم است. چالش اصلی، حفظ بازدیدکنندگان و تبدیل آنها به مشتری دائم است. SXO با ترکیب تکنیک‌های SEO با بهترین شیوه‌های UX، وب‌سایت‌هایی را ایجاد می‌کند که پیدا کردن آن‌ها آسان و استفاده از آن لذت‌بخش است.

SXO در مورد بهینه سازی هم برای انسان ها و هم برای موتورهای جستجو است. بهینه سازی تجربه جستجو، درواقع کل سفر کاربر را از اقدام به سرچ، تا وارد شدن به سایت شما و تجربه او تا بستن وبسایت شما را در نظر می گیرد.

روی هم رفته، نکات کلیدی و اجزا مهم بهبود تجربه جستجو، شامل موارد زیر است:

  1. اصول سئو
    سئو پایه و اساس SXO است. شما همچنان همان کارها را انجام خواهید داد، مانند انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای شناسایی عباراتی که مخاطبان هدف شما به دنبال آنها هستند. سئو داخلی به موتورهای جستجو کمک می کند تا سایت شما را به درستی درک کنند. در نتیجه، می تواند محتوای شما را به درستی ایندکس کند، که به بهبود رتبه بندی جستجوی شما کمک می کند.
  2. تجربه کاربری
    تجربه کاربری در قلب SXO قرار دارد. هدف این است که بازدیدکنندگان را درگیر خود نگه دارید. برای این کار، باید سهولت پیمایش را در اولویت قرار دهید، طراحی بصری بسازید، روی دسترسی تمرکز کنید و محتوای خود را با تایپوگرافی عالی خوانا کنید. شما یک وب سایت با ساختار خوب با منوهای واضح، سلسله مراتب و پیمایش خواهید ساخت تا به کاربران کمک کنید تا به سرعت آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند. طراحی جذاب با تصاویری با کیفیت بالا می تواند سایت شما را جذاب تر کند.
  3. ارتباط موثر با کاربر
    برای ارائه یک تجربه عالی، باید رفتار کاربر را زیر نظر داشته باشید. معیارهای تعامل بینش ارزشمندی در مورد نحوه تعامل کاربران با سایت شما ارائه می دهند. به عنوان مثال، نرخ پرش بالا ممکن است نشان دهد که افراد نمی توانند آنچه را که نیاز دارند پیدا کنند. از سوی دیگر، میانگین زمان طولانی‌تر در صفحه ممکن است نشان دهد که آنها با محتوای شما درگیر هستند. تجزیه و تحلیل این معیارها چیزهای زیادی را برای بهبود پیدا می کند و تصمیمات مبتنی بر داده را برای بهبود UX به شما می دهد.
  4. کیفیت محتوا
    همانطور که می دانیم کیفیت محتوا هم در سئو و هم در تجربه کاربری ضروری است. محتوای شما باید مفید و مرتبط با نیازهای مخاطب باشد. از زبان روشن و مختصر استفاده کنید. خوانایی عالی را هدف بگیرید. محتوای با کیفیت به رتبه بندی موتورهای جستجو کمک می کند، کاربران را درگیر می کند و آنها را تشویق می کند تا سایت شما را کشف کنند.

اندازه‌گیری موفقیت در SEO و SXO تا حدودی همپوشانی دارد، در حالی که معیارهای سئو کمی بیشتر محور موتورهای جستجو هستند. آنها شامل رتبه بندی، ترافیک ارگانیک و نرخ کلیک (CTR) می شوند. این معیارها به شما می گویند که سایت شما در نتایج جستجو چقدر خوب عمل می کند. معیارهای SXO نیز بیشتر کاربر محور هستند. آنها شامل معیارهای تعامل و نرخ تبدیل هستند. این معیارها بینش هایی را در مورد نحوه تعامل کاربران با سایت شما و اینکه چگونه به طور موثر نیازهای آنها را برآورده می کند، ارائه می دهد.

نمونه ای از SEO در مقابل SXO

بیایید به یک مثال کوتاه نگاه کنیم که امیدوارم تفاوت‌ها را بیشتر روشن‌تر کند:

رویکرد سئو
یک وب‌سایت تجارت الکترونیک که کفش‌های دویدن می‌فروشد، بر بهینه‌سازی کلمات کلیدی با کیفیت بالا تمرکز دارد. آنها با انجام تحقیقات گسترده کلمات کلیدی برای شناسایی عبارات جستجوی محبوب مانند “خرید کفش دویدن”، “بهترین کفش دویدن” و “کفش دویدن مقرون به صرفه” شروع می کنند. هنگامی که آنها این کلمات کلیدی را شناسایی کردند، صفحات محصول خود را با گنجاندن آنها در محتوا بهینه می کنند. علاوه بر این، آنها اطمینان حاصل می کنند که تصاویر با متن جایگزین مرتبط بهینه می شوند.

برای بهبود سئوی فنی خود، سرعت سایت و سازگاری با موبایل را بهبود می بخشند، که هر دو برای رتبه بندی بهتر موتورهای جستجو بسیار مهم هستند. آنها همچنین یک نقشه سایت XML ایجاد می کنند و آن را برای بهبود فهرست بندی سایت به موتورهای جستجو ارسال می کنند. استراتژی تولید محتوا شامل انتشار پست‌های وبلاگ و مقالاتی است که کلمات کلیدی خاصی را هدف قرار می‌دهند، مانند «کفش‌های برتر دویدن برای تمرین ماراتن» و «چگونه کفش‌های دویدن مناسب را انتخاب کنیم». برای تقویت بیشتر تلاش‌های سئوی خود، با تماس با وبلاگ‌های تناسب اندام، تأثیرگذاران و نشریات آنلاین، بک لینک ایجاد می‌کنند و قدرت خود را افزایش می‌دهند.

رویکرد SXO
علاوه بر تاکتیک‌های سئوی بالا، وب‌سایت تجارت الکترونیک نیز بر تجربه کاربر تمرکز می‌کند تا هدف کاربر را بهتر برآورده کند. آنها با تجزیه و تحلیل پرس و جوهای جستجو برای درک هدف اساسی، مانند اینکه آیا کاربران به دنبال راهنماهای خرید، بررسی ها یا ویژگی های خاص محصول هستند، شروع می کنند. با این بینش، آنها راهنمای خرید جامعی ایجاد می کنند که نحوه انتخاب کفش های دویدن را بر اساس عوامل مختلفی مانند نوع پا، سبک دویدن و زمین توضیح می دهد. آنها همچنین ابزارهای تعاملی مانند آزمون را ارائه می دهند تا به کاربران کمک کنند بهترین کفش را برای نیازهای خود تعیین کنند.

بهینه سازی تجربه جستجو ترکیبی از سئو و تجربه کاربر است. با SXO، هدف شما فقط جذب بازدیدکنندگان از طریق بهبود رتبه بندی موتورهای جستجو نیست. بلکه می خواهید آنها یک تجربه عالی نیز داشته باشند. این تجربه باید آنقدر خوب باشد که آنها را به ماندن، کاوش و تبدیل شدن به کاربر دائم، تشویق کند.

اگر می خواهید SXO را در استراتژی خود ادغام کنید، به یک رویکرد کلی از این مفهوم نیاز دارید نه جزییات تیتر وار. این رویکرد به نوعی ،در نهایت باعث موفقیت بلندمدت شما و وبسایت شما می‌شود.

منبع
YOAST SEO
نمایش بیشتر

رامین مرادی

مدیر مجموعه گیکس | مشاور و کارشناس بیزنس، برندینگ ، طراحی سایت و سئو |

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا