سئو-بهینه سازی

انواع لینک در صفحات وب

آشنایی با انواع لینک و استفاده مناسب از لینک ها

5/5 - (2 امتیاز)

در سالهای نه چندان دور، لینکهای موجود در یک صفحه وب، به دو دسته لینک های فالو و نوفالو (Follow & NoFollow links) دسته بندی می شدند. در دهم سپتامبر سال 2019 ، گوگل اعلام کرد که راه های جدیدی را برای شناسایی لینک ها اضافه کرده است.

از اینجا بود که انواع جدید روی کار آمد: لینک های UGC و لینک های Sponsored !

در این مطلب، به بررسی کامل چهار نوع از مهمترین انواع لینک در صفحات وب می پردازیم و شما را با این لینک ها، ساختار، روش صحیح و مناسب استفاده از آنها، آشنا خواهیم کرد.


 

 

بخش #اول:

لینک چیست و سرچ انجین ها، چگونه از آن ها را به کار می گیرند؟

لینک در دنیای وب، به پیوند به دو صفحه وب اطلاق می گردد و معمولا برای اتصال و انسجام صفحات یک وبسایت، و همچنین یک وبسایت با دیگر وبسایت ها در اینترنت کاربرد دارد.

لینک به کاربران سایت، کمک می کند تا در صفحات وب حرکت کنند. بازدیدکنندگان شما ، از لینک ها برای حرکت در وب سایت شما استفاده می‌کنند تا به مطلب مورد نظر برسند.

لینک ها  همچنین به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا در وب‌سایت‌ها کرال کنند یا به عبارتی تمام یک وبسایت را مورد جستجو قرار دهند. زمانی که رباط های خزنده گوگل از وب سایت ها بازدید می‌کنند ، از لینک هایی که در آن سایت ها پیدا می کنند برای کشف صفحات دیگر استفاده می‌کنند.

لینک ها به موتورهای جستجو کمک می کنند تا محتوا و اهمیت صفحه ای که به آن لینک زدید را درک کنند . لینک ها همچنین، اطلاعات مهمی را در مورد هر صفحه وب ، در اختیار گوگل می گذارند.

مهمترین نوع لینک برای گوگل، لینک متنی یا انکر می باشد. گوگل به مواردی از قبیل لینک متنی ( anchor text ) ، محتوای پیرامون لینک و مکان لینک نگاه می کند تا به تعیین محتوا و اهمیت URL کمک کند.

لینک ها همچنین در الگوریتم های جستجوی گوگل نقش مهمی دارند.  الگوریتم پیج رنک گوگل ، تعداد و کیفیت لینک‌های یک صفحه را برای تعیین میزان اهمیت آن شمارش می کند.
هرچه تعداد لینک های یک صفحه در صفحات محبوب بیشتر باشد رتبه بهتری در نتایج جستجو خواهد داشت.

انواع لینک، از نظر اهمیت سئو و ساختار، به 4 دسته تقسیم می شوند:

  1. لینک معمولی یا Follow
  2. لینک NoFollow
  3. لینک UGC
  4. لینک حمایت شده یا Sponsored

در ادامه برای شناخت این انواع لینک، با ما همراه باشید ….


بخش #دوم:

لینک Follow و لینک Nofollow چیست؟

یک لینک، با صفتی به نام relation در ساختار آن لینک شناخته میشود. در قسمت relation ، شما مشخص میکنید که لینک مذکور چه اهمیتی برای شما دارد.

اگر rel قید نشود، به طور پیش فرض، آن لینک یک لینک فالو است. لینک فالو لینکی است که به موتورهای جستجو اعلام میکند که لینک برای این سایت، دارای اهمیت ویژه و محتوایی می باشد و آن را از اینجا دنبال کن!

یک لینک نوفالو ( “rel=”nofollow ) به گوگل دو چیز می گوید:

سایت من را با این صفحه مرتبط نکنید
صفحه لینک شده را از سایت من را کرال نکن!

لینک های نوفالو از پیج رنک عبور نمی‌کنند ، بنابراین افرادی که قصد دارند با ارسال کامنت ، سئو سایت خود را بهبود بخشند دیگر قادر نخواهد بود با کامنت های اسپم، رنک سایت خود را با لینک سازی در سایت دیگران بالا آورند.
در واقع گوگل برای کمک به جلوگیری از کامنت اسپم ، ویژگی پیوند نوفالو را در سال ۲۰۰۵ معرفی کرد.

به روز رسانی 2019 گوگل، این ساختار را کمی دستخوش تغییرات کرد….

از تاریخ ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۹ لینک های نوفالو با توجه به اینکه به چه صفحاتی وصل می شوند در نظر گرفته یا رد می شوند.

لینک های فالو و نوفالو


بخش #سوم:

 

لینک UGC و لینک Sponsored چیست؟

لینک sponsored ( یا به فارسی: حمایت شده ) لینکی است که بابت آن پول گرفته شده است. در واقع با این ساختار، شما میتوانید به گوگل اعلام کنید که این لینک یک لینک تبلیغاتی در وبسایت شما است.

لینک “rel=”sponsored نسبتا جدید، و در آپدیت 10 سپتامبر 2019 گوگل منتشر شد.

چه زمانی از لینک sponsored استفاده کنیم؟

  • برای لینک هایی استفاده کنید که تبلیغاتی هستند
  • برای لینک هایی که به عنوان حمایت مالی درج شده اند.
  • هر شرایطی که شخصی برای لینک در سایت شما، پولی پرداخت کرده است .

تفاوت لینک اسپانسر با لینکهای فالو و نوفالو چیست؟

با لینک sponsored در واقع مانند نوفالو ، به گوگل اعلام می کنید که این لینک برای شما ارزش ندارد و همچنین بابت آن هزینه ای پرداخت شده است.

لینک UGC دومین نوع از انواع نوین لینک دهی است در سال 2019 معرفی شد.

UGC مخفف user generated content و به معنی محتوای تولیدی کاربران شما است. (این مطلب را بخوانید: UGC و ارزش محتوای تولیدشده کاربر)

چه زمانی از “rel=”ugc استفاده کنیم؟

  • برای لینک ها در وبلاگ یا نظرات در مقاله های شما
  • برای لینک های تولیدی کاربران شما در پست های انجمن

اگر می‌خواهید به کاربران خود انگیزه دهید که در سایت شما محتوا تولید کنند ، در صورتی که کامنت یا محتوا با کیفیت تولید کردند، از لینک های آنان “rel=”nofollow حذف و به جای آن “rel=”ugc را به لینک آنها اختصاص دهید.
این لینک دهی هم مانند اسپانسر، بین فالو و نوفالو قرار گرفته ولی بیشتر به سمت ارزشمند بودن سنگینی دارد. در حالی که میتوانید مطمئن شوید لینک فالو ندادید و بودجه کرال را تقسیم نکرده اید.

 

نکته قابل تامل این است که پس از این بروز رسانی گوگل، شما اکنون می توانید جزئیات بیشتری به لینک های های خود اضافه کنید تا گوگل بتواند رابطه سایت شما با صفحاتی که به آن لینک دارید را بهتر درک کند. ولیکن لزوما نیازی نیست که تمامی لینک های خود را زیر و رو کرده و آنها را دوباره رده بندی کنید.


بخش #چهارم:

 

از چه لینکی استفاده کنم؟ و کدام لینک ها از ارزش سئو استفاده می کنند؟

به طور کلی، لینک های فالو، ارزش بالای محتوایی را به جستجوگر و موتور جستجو اعلام می دارد. شما اگر می خواهید صفحات داخلی خود را لینک دهید و یک لینک سازی قوی در تمام صفحات سایت خود اجرا کنید، باید صفحات را به صورت فالو لینک دهید.

اگر صفحه ای ارزش محتوایی ندارد، و فکر می کنید که فقط از بودجه کرال مصرف میکند، آن لینک را Nofollow کنید.

در مورد لینکسازی به دیگر وبسایت ها، و لینک های خارجی از صفحات خود، لینک ها را طبق مطالب که گفتیم به سه دسته نوفالو ، UGC  و اسپانسر تقسیم بندی کنید و اجازه دهید گوگل شما را به عنوان یک سایت دقیق و با ساختار منظم شناسایی کند.
این ویژگی های جدید به گوگل کمک می‌کند تا نوع لینک ها و ارتباط آن ها با هم را بهتر درک کند.

در آخر به این نکته توجه داشته باشید که لینک سازی ، یکی از مهمترین ارکان سئو یک وبسایت است. از کنار آن بی تفاوت عبور نکنید.

سوالات متداول مرتبط با لینک و انواع لینک

[toggle title=”آیا نوع لینک در سئو موثر است؟” state=”open”]

بله. انواع لینک، خصوصیات مختلفی را به موتورهای جستجو اعلام می کنند و با تعیین نوع لینک، اهمیت لینک را برای گوگل مشخص می کنید. استفاده نابجا از لینک باعث تاثیر مخرب بر سئو می شود.

[/toggle] [toggle title=”آیا فالو بودن لینک های خارجی لزوما اثر بد بر سئو دارد؟” state=”open”]

لزوما خیر! اگر گوگل تشخیص دهد که شما به صورت اسپم لینک خارجی می دهد، از اعتبار و رنک شما کاسته می گردد. ولی لینک سازی معقول و به صفحات با محتوای مرتبط، بد که نیست هیچ… تا اندازه ای به درک بهتر صفحه کمک هم خواهد کرد.

[/toggle] [toggle title=”آیا پس از معرفی UGC  و Sponsored ، باید همه لینک ها را دوباره بررسی کنم؟” state=”open”]

خیر. فقط فالو و نوفالو بودن لینک ها، یک مسئله الزامی و مهم است. لینک های UGC و اسپانسر، فقط برای درک بهتر گوگل است، و اگر این لینک ها را مشخص نکنید هم مشکلی بوجود نخواهد آمد.

[/toggle]

رامین مرادی

بنیانگذار مجموعه گیکس | علاقمند به یادگیری و آموزش و طراحی ، وردپرس ، PHP ، کامپیوتر، وب ، تکنولوژی و IT

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا