سئو

هدف جستجوی کاربر و بهینه سازی سئو

اهمیت شناخت اهداف جستجو در سئو و روشهای بهینه سازی

5/5 - (2 امتیاز)

در میان میلیون ها میلیون جستجوی روزانه در موتورهای جستجو و گوگل، کاربران با اهداف مختلفی اقدام به جستجو می کنند. در این مطلب می خواهیم به این پرسش بپردازیم که مفهوم “Search Intent” چیست، چرا مهم است، و چگونه در سئو تاثیر گذار است.

در این مطلب می خوانید :

  • هدف جستجو چیست؟
  • انواع اهداف جستجوی کاربر
  • بهینه سازی محتوا برای اهداف مختلف
  • جمع بندی

هدف جستجو چیست؟

Search Intent یا هدف جستجو، قصد جستجو ، قصد کاربر ، ویا قصد مخاطب همگی اشاره دارد به اصطلاحی که برای توصیف هدف اصلی از یک جستجوی آنلاین استفاده می شود و به عبارتی اصلی ترین هدفی است که کاربر هنگام جستجو، در موتور جستجو دارد.

یک مثال روشن برای کاربران گیکس : فرض کنید شما کلمه گیکس را گوگل کنید …
اهداف شما می توانید برای رسیدن به وبسایت گیکس گروپ باشد، میتواند درخواست اطلاعات درباره کلمه رایج Geeks که اشاره به خوره های کامپیوتر دارد باشد، یا میتواند نوعی از سیستم عامل لینوکس به نام GUIX باشد. حتی گوگل رایان گیگز فوتبالیست را هم به شما پیشنهاد می دهد! 🙂

در طول سالها ، گوگل تلاش زیادی برای بهبود الگوریتم های خود کرده است تا بتواند هوشمندتر عمل کرده،و هدف جستجوی افراد را تعیین کند. گوگل می خواهد صفحاتی را که به بهترین نحو با هدف عبارت جستجوی افراد مطابقت دارد را استفاده کند، و همچنین هدف جستجوی پشت عبارت جستجو را رتبه بندی کند . به همین دلیل است که باید مطمئن شوید که پست یا صفحه شما با هدف جستجوی مخاطبان شما مطابقت دارد.

با توضیحاتی که گفته شد، مطمئنا تا اینجا متوجه شدید که چرا این موضوع بر سئو موثر است و چرا یک سئو کار باید به این نکته توجه داشته باشد.
بهینه سازی سئو برای اهداف مختلف جستجو، یک اصل مهم و کلیدی در سئو سایت است.

چهار نوع اهداف جستجوی کاربران

جستجوی کاربر هرچه می خواهد باشد… هدف از این جستجو، معمولا از 4 دسته خارج نیست… انواع هدف جستجو عبارتند از:

1. اهداف اطلاعاتی (آگاهی یافتن درباره موضوعی)
2. اهداف معاملاتی (جستجو به قصد یافتن محصول و خرید)
3. اهداف ناوبری (یافتن برند، وبسایت، یا شخص و نشانی خاص)
4. اهداف تحقیقاتی و تجاری (مقایسه ترجیحی بین دو چیز)

اهداف اطلاعاتی : Informational Search Intent

جستجوهای با قصد اطلاعاتی از کاربرانی است که به دنبال اطلاعات هستند!

این اطلاعات، می تواند اطلاعاتی در مورد اخبار روز، آب و هوا ، اطلاعاتی در مورد SEO ، ساخت وبسایت، زبانهای برنامه نویسی و هر موضوعی باشد. این افراد می خواهند درباره موضوعی خاص بیشتر بدانند.

درک گوگل از قصد جستجوی کاربر بسیار فراتر از نشان دادن نتایجی است که اطلاعات مربوط به یک مورد خاص را ارائه می دهد.

بگذارید با مثالی واضح تر عنوان کنیم: اگر شخصی ماکارونی در گوگل سرچ کند، بنا به اینکه محتوای شما برای چه هدفی بهینه سازی شده، گوگل نتایج مختلفی به کاربر نشان می دهد. مثلا کاربر دنبال تاریخچه ماکارونی است یا دنبال طرز تهیه ماکارونی!
اینجاست که اهمیت هدف جستجو مشخص میشود.

اهداف معاملاتی : Transactional Search Intent

اهداف معاملاتی ، به قصد خرید کالا یا خدماتی خاص است. تفاوت زمانی مشخص می شود که کلمه Apple به معنای سیب را مثال بزنیم. آیا کاربر به دنبال داستان خاصی از میوه سیب است یا قصد خرید گوشی Apple دارد؟!

بسیاری از مردم به صورت آنلاین مطالبی را خریداری می کنند و وب را مرور می کنند تا بهترین خرید را پیدا کنند. وقتی افراد قصد خرید چیزی در آن لحظه را دارند با قصد معامله ای در حال جستجو هستند. اغلب این بدان معناست که آنها قبلاً دقیقاً می دانند چه چیزی می خواهند بخرند و فقط می خواهند بلافاصله به آن صفحه محصول برسند.

این جستجو ها با هدف معاملاتی معمولا شامل کلماتی خاص مانند خرید هستند.
مثال ها:
خرید گوشی
خرید لپتاپ
اجاره سرور

اهداف ناوبری : Navigational Search Intent

این جستجوگران به دنبال رسیدن به صفحه ای خاص، از وبسایتی خاص هستند.
مثال ها:
ورود به سیستم کاربری آمازون
آموزش سئو در گیکس پرس
گوشی هواوی دیجی کالا
هاست رایگان گیکس

اهداف تحقیقاتی/تجاری : Commercial Intent

برخی افراد قصد خرید یا اقدام خاصی در آینده نزدیک دارند و از وب برای انجام تحقیقات خود استفاده می کنند. کدام ماشین بهتر است؟ کدام افزونه SEO بیشتر مفید است؟ مهمترین پلاگین های وردپرس برای جستجو در سایت کدام است؟  و ….

قبل از آماده شدن برای خرید ، کاربران تحقیقات تجاری خود را آغاز می کنند. این زمانی است که آنها از جستجو برای بررسی بیشتر محصولات ، مارک ها یا خدمات استفاده می کنند. آنها مرحله اطلاعاتی تحقیقات خود را پشت سر گذاشته اند و تمرکز خود را بر روی چند گزینه مختلف محدود کرده اند.

این جستجوها معمولا شامل کلماتی مانند بهترین، مقایسه، ارزانترین، بررسی، و غیره هستند.

مثال ها:

چگونه محتوا را برای هدف خاص جستجو ، بهینه سازی کنیم؟

 

هدف جستجوی مخاطبان شما بسیار مهم است. اگر افراد به دنبال اطلاعات هستند ، با نشان دادن سریع محصولتان، مانند فیلم ترسناک آنها را فراری می دهید!

اگر دنبال محصول است و با اطلاعات طولانی و تاریخچه نگاری در مقابل مشتری ظاهر شوید، باز هم او را از دست می دهید!

درباره هدف جستجوی مخاطبان خود تحقیق کنید

خوشبختانه اگر می خواهید بدانید کدام هدف بیشتر مناسب کلمات کلیدی شما است ، یک منبع بسیار عالی در اختیار دارید: صفحات نتایج جستجو (SERP).
تمرین کنید که چگونه می توانید از صفحات نتایج برای ایجاد محتوای عالی و مبتنی بر قصد جستجوی کاربر استفاده کنید . به صفحات SERP به چشم یک سئوکار نگاه کنید و برترین ها را زیر نظر بگیرید.

تگ ها، اسکیما، فراداده و نوع محتوا را با هدف مطابقت دهید

شما تحقیقات خود را انجام داده اید و می دانید کدام کلمات کلیدی را با کدام صفحات مورد هدف قرار دهید. اکنون زمان بهینه سازی است.

از برچسب عنوان ، H1 و H2 به درستی استفاده کنید. از کلماتی که هدفی خاص را دنبال میکند و در بالا شرح دادیم استفاده کنید. (مانند کلمه خرید برای اهداف معاملاتی یا کلمه مقایسه و بررسی برای اهداف تحقیقاتی)

رقبای خود را بررسی کنید

قبل از شروع ایجاد صفحات جدید ویژگی ها و قالب بندی نتایج برتر در صفحه اول SERP را بررسی کنید.

  • ببینید که چگونه قالب بندی شده اند.
  • لحن رسمی دارند یا عامیانه ؟
  • کدام نکات را پوشش می دهند؟

به عنوان مثال ، اگر برترین های صفحه جستجو برای کلماتی خاص، شامل یک لیست شماره گذاری شده است ، می توان گفت که Google به آن قالب پاداش می دهد.
اگر SERP سوالات مرتبط (FAQ) را بالاتر نشان می دهد، یعنی قصد اغلب کاربران مطالعاتی است و مطمئن شوید که در محتوای خود به آن سوالات پاسخ کاملی دهید.

 

جمع بندی نکات Search Intent

در این مقاله، مختصری درباره یک مفهوم در سئو با شما صحبت کردیم. گفتیم که جستجوهای انواع کاربران در موتورهای جستجوگر، تحت 4 هدف عمده صورت میگیرند. این اهداف عبارتند از : اطلاعاتی، معاملاتی، تحقیقاتی و ناوبری.

شناخت اهداف جستجوی کاربر، در موارد خاص، بسیار مهم و کلیدی، و تسلط به روشهای درست و تحقیق کلمات کلیدی برای اهداف جستجو، میتواند سئو صفحه شما را بهبود بخشد و از رقبا جلو اندازد.

هنگام تولید محتوا سئو شده، در مورد هدف جستجو ، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • قبل از بهینه سازی محتوا ، هدف جستجو را درک کنید.
  • رقبا را بررسی کنید.
  • از SERP ها برای تعیین قالب بندی مطلوب استفاده کنید.
  • از تگ ها و ساختار، بدرستی برای هدف مورد نظر استفاده کنید.
  • محتوای ارزشمند و با کیفیت ارائه دهید.

نظرات، تجربیات و دیدگاه خود را در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید. موفق و پیروز باشید.

نمایش بیشتر

رامین مرادی

مدیر مجموعه گیکس | مشاور و کارشناس بیزنس، برندینگ ، طراحی سایت و سئو |

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا